Helsingin keskustassa, Lönnrotinkadulla, kokeillaan tällä hetkellä nastarengaskieltoa. Kokeilun avulla tutkitaan, miten kielto vaikuttaa kitkarenkaiden yleistymiseen sekä ilmanlaatuun.
Helsingissä pienhiukkaspäästöt painottuvat kuitenkin kalliita asuinalueita enemmän kaupungin halvemmille alueille, joihin Lönnrotinkatu ei lukeudu. (HS 8.7.2021.) Pienhiukkasia on enemmän Pihlajamäessä, Pukinmäessä, Pakilassa ja Oulunkylässä kuin vaikkapa Kruununhaassa tai tai Etu-Töölössä.
Mitä ongelmalle voi tehdä? Nastarenkaat rouhivat tien pintaa kitkarenkaita enemmän, ja Helsingin kaupungin mukaan jopa puolet katupölystä johtuu nastarenkaista. Monessa vaalikoneessa kysytäänkin mielipidettä nastarenkaiden kieltämisestä Helsingissä. Pahimmat ongelmat ovat kuitenkin keskustan sisääntuloväylien ja kehä ykkösen liepeillä, eivät niinkään keskustassa. Nämä eivät ole vain Helsingin, vaan koko maan kannalta tärkeitä liikenneväyliä. Koska nastarenkaita kuitenkin Suomessa edelleen tarvitaan joissain paikoissa, kuntakohtainen kielto vaatii jonkinlaista keskustelua valtakunnallisella tasolla.
Miten saada ihmiset siirtymään nastarenkaista kitkoihin? Haittavero nastarenkaille? Hankintatuki kitkarenkaille? Kieltää nastarenkaat Helsingin keskustassa ja toivoa, että kielto vaikuttaa myös lähiöiden ilmanlaatuun? Katupölyn määrää ehkäistään parhaiten nastarenkaiden vähentämisellä, mutta myös katujen siivouksella voi vaikuttaa. Siivousta tulee kaupungissa tehostaa ja laittaa paukut sinne, missä katupölystä kärsitään eniten!