Juna-asemat ovat lähiöissä tärkeitä paikkoja. Niitä käyttää moni asukas, ja niiden liepeillä on usein myös lähiön keskus ja palvelut. Vaikka keskuksia on Helsingin toimesta kehitetty, ei itse asemien eteen voida tehdä juuri mitään, koska Helsingin kaupunki ei niitä omista.
Malmin asema oli Väyläviraston vuoden 2019 tilaston mukaan Helsingin käytetyin juna-asema Päärautatieaseman sekä Pasilan jälkeen. Sen, ja muiden juna-asemien viihtyisyys on valovuosien päässä vaikka uudehkoista länsimetrojen asemista, vaikka niillä käyttäjiä on vain murto-osa esimerkiksi Malmin asemasta. Malmin aseman käytettävyyttä on jopa huononnettu viime vuosina; nykyään laiturialueelle vievät vain yhdet liukuportaat, joiden toimivuus on jatkuvan vitsailun kohteena.
Ihmeitä ei kukaan vaadi. Juna-asemat ovat ulkona ja matkustajat altistuvat väistämättä jonkin verran kylmälle ja viimalle laitureilla. Synkille ja pimeille alikuluille, likaisille ja toimimattomille hisseille ja epäsiisteydelle on kuitenkin tehtävissä jotain. Miten liukuportaat saadaan Pasilassa toimimaan, mutta Malmilla ei?
Jo edesmennyt Aulis Junes sai useita uhkasakkoja kaupungilta, koska hänen omistamansa Linnunlaulun kiinteistö oli pahoin ränsistynyt. Pitäisikö uhkasakkoja lähetellä myös Väylävirastolle ja Senaatin asema-alueet Oy:lle?